14e Montessorischool De Jordaan
De aanloop naar de openbare verdediging van mijn proefschrift op 17 december 2014 kende een aantal mijlpalen. Eén daarvan was een gesprek over de vraag wat is onderzoek? met de kinderen van juf Janneke (BB6) van de 14e Montessorischool De Jordaan. In deze klas, waar ook mijn dochter Gizella zit, is het zelfbewustzijn groot. Zonder uitzondering werd er met gretigheid ingegaan op vragen over nieuwsgierigheid, onderzoek en studie. Ik was aangenaam verrast en als voorzitter van de MR ook wel een beetje trots.
De idee van een ‘les’ in de klas, gevolgd met een bezoek aan de Aula van de Universiteit van Amsterdam een aantal dagen later, was om, naast in gesprek te gaan over het doen van onderzoek, de kinderen van BB6 kennis te laten maken met het prachtige ritueel van een promotie in een even zo prachtig decor. Nu, dat is gelukt!
De kinderen waren indrukwekkend stil tijdens de plechtigheid en terwijl ze daar zo zaten, kende ik een klein beetje hun dromen over de toekomst. Of preciezer, hun ambities op het vlak van studie. Nederlands, Filosofie, Geneeskunde, Biologie en Werktuigbouwkunde. Zo maar wat studierichtingen die werden genoemd in mijn gesprek met hen. Studies die vervolgens mogelijk gaan leiden tot verder promotieonderzoek……..
Wat zou het mooi zijn als één, twee of misschien wel drie kinderen van deze groep zijn gegrepen door het getoonde ritueel en de ambiance. Dat het hen aan het denken zet om hier misschien later ook deel van uit te willen maken. Over pakweg 17, 18 jaar zullen we dit weten, maar eerst staat hen een heerlijke middelbare schooltijd te wachten.
Tenminste, ik hoop dat voor en met hen!